Zajęcia zostały przeprowadzone w grupie mieszanej 5-6 latków. Wzbudziły duże zainteresowanie u dzieci i zachęciły je do bogatych wypowiedzi na temat treści utworu oraz powracających wiosną ptaków i ich zwyczajów.
Temat: Poszerza wiedzę o ptakach i ich zwyczajach w oparciu o utwór Z.Chmurowej pt. „Bajka o pierwszym skowronku”; 6-latki – odczytuje wyrazy i zdania metodą syntetyczną i przyporządkowuje w formie podpisu do ilustracji.
Cele ogólne: - poszerzanie wiedzy o ptakach i ich zwyczajach, - prezentacja literatury dziecięcej, - rozwijanie logicznego myślenia, - doskonalenie um. czytania w zakresie znanych dziecku liter.
Cele operacyjne: - uważnie słucha utworu czytanego, - wypowiada się na temat poznanego utworu, próbuje wyrazić zawartą w nim myśl przewodnią, - czyta wyrazy i zdania sylabą, - sprawnie układa obrazek z części, - aktywnie uczestniczy w zabawach przy muzyce.
Metody: - słowne: żywego słowa, rozmowa na temat, - oglądowe: obserwacji i pokazu ( ilustracje, napisy, czynności nauczyciela), - czynne: zadań stawianych dziecku do wykonania.
Formy: - zajęcia z całą grupą, - w zespole, - indywidualna.
Pomoce: Ilustracje, koperty z napisami dla każdego 6- latka, obrazki do układania z części dla 5- latków, emblematy z sylabami, opaski z ptakami na głowę, płyta CD.
Przebieg:
1. Powitanie z muzyką „Wszyscy są”: Wszyscy są, witam Was, Zaczynamy już czas, Jestem ja, jesteś Ty, Raz, dwa, trzy. 2. Nawiązanie do tematu – dzieci słuchają słownej zagadki, której rozwiązanie sugeruje: „Jaki ptak będzie bohaterem utworu?” Słońce mocniej świeci Zielenią się łąki, w górze już śpiewają wesołe…( skowronki)
3. Prezentacja utworu przez nauczycielkę: - uważnie słucha utworu, - wypowiada się na temat własnymi słowami, - wyróżnia główne postacie, - próbuje je scharakteryzować.
4. Zabawa ruchowa z elementem treningu twórczości: Dzieci biegają po sali w rytmie muzyki, na umówiony sygnał N. zamienia je w wybrane ptaki – dzieci naśladują ich charakterystyczne zachowania (np. bociany-stoją na jednej nodze, jaskółki-zataczają ósemki, itp.)
5. Praca indywidualna: 5- latki przy stoliku układają z części obrazki ptaków powracających z ciepłych krajów do Polski 6- latki samodzielnie odczytuje wyrazy i zdania sylabą umieszczone w kopertach podpisanych imiennie, przyporządkowuje w formie podpisu do odp. ilustracji.
6. Zbiorowe czytanie zdań wg. kolejności zdarzeń.
7. Sugerowanie tytułu utworu przez dzieci.
8. Zabawa ruchowa: Dzieci swobodnie biegają po sali, 5-latki mają na szyi zawieszone emblematy z sylabami tworzącymi tytuł utworu. Na sygnał zatrzymują się a 6-latki ustawiają je tak, aby utworzyć zdanie będące tytułem.
9. Odczytanie ułożonego tytułu przez dzieci, przypięcie go na tablicy nad ilustracjami .
10. Podziękowanie dzieciom za aktywny udział we wspólnej zabawie, zbiorowy śpiew piosenki „Maszeruje wiosna”- ilustracja ruchowa treści.
Prowadząca: mgr Grażyna Romik Publiczne Przedszkole nr 1 w Czańcu
|